Wkrótce zaczną się wyjazdy wakacyjne. Nasze auto pokona w tym czasie albo długą podróż, albo będzie używane częściej niż zwykle na “wakacyjne wypady za miasto”. Skoro wybieramy się na urlop samochodem, warto pomyśleć o wizycie w ASO Mazdy i zrobić mały przegląd. Jest to niemal obowiązkowa wizyta, jeśli mamy podejrzenia, że nasz pojazd nie jest w pełni sprawny. Co powinno zaniepokoić i zmobilizować do kontroli auta w serwisie?
Czerwone kontrolki na desce rozdzielczej informujące np. o niskim ciśnieniu oleju czy awarii hamulców lub komunikat “check engine” to jednoznacza sugestia ze strony pojazdu – należy się zwrócić o pomoc do serwisu.
Wpadający pedał hamulca to informacja o poważnej usterce podstawowego elementu pojazdu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo, na co należy zawsze natychmiast reagować, a szczególnie przed wakacyjnym wyjazdem. Zapowiedzią kłopotów może być też zauważalnie dłuższy dystans, jaki auto pokonuje do całkowitego zatrzymania się.
Zastanowić powinno też podskakiwanie pojazdu na nierównościach lub podczas ostrego hamowania.
Niedobrym sygnałem jest wrażenie, że pojazd podczas wchodzenia w zakręty zaczyna “pływać” i prowadzić się niezbyt pewnie, a podczas pokonywania przejazdów kolejowych przeskakuje. Oznacza to, że amortyzatory są w złym stanie. Można osobiście przekonać się, czy amortyzatory w naszym samochodzie są sprawne, oglądając je korzystając z okazji, kiedy auto jest na podnośniku np.podczas wymiany opon. Wycieki oleju z amortyzatora, choćby nieznaczne, nie wróżą dobrze skuteczności tłumienia drgań. Zaniepokoić powinny także stuki, luzy i ściąganie auta świadczące o fatalnym stanie zawieszenia pojazdu.
Powinniśmy zwrócić uwagę także na klimatyzację. Niemiły zapach i słaba skuteczność chłodzenia to sygnał, że należy zlecić przegląd i odgrzybianie klimatyzacji. Jeśli będziemy z tym czekali, może się okazać, że podczas upałów chłodzenie przestanie działać.
Koniecznie zadbajmy też o wycieraczki. Powinny pozostawiać szybę czystą, bez smug, a podczas pracy nie mogą skakać po szybie i wydawać nieprzyjemnych dźwięków.
Oczywiście, trzeba także sprawdzić poziom wszelkich płynów i uzupełnić ewentualne braki, ze szczególnym naciskiem na płyn chłodniczy.
Wszystkie te wskazówki odnośnie potrzeby wizyty w serwisie dotyczą właścicieli, którzy nie serwisują regularnie swojego samochodu. Standardowo przegląd wykonujemy co 20 000 km lub co roku, w zależności od tego, co dzieje się z samochodem. Jeśli jednak auto dawno nie odwiedziło serwisu, perspektywa dłuższej podróży jest świetnym pretekstem do odwiedzin ASO, gdzie mechanik dokładnie sprawdzi stan wszystkich podzespołów i upewni się, że auto jest dobrze przygotowane do dalszej eksploatacji.