Z usług warsztatów samochodowych korzysta w zasadzie każdy z nas. Jedni tylko po to by wymienić części eksploatacyjne inni udają się do warsztatu z poważna awarią auta. Każdy w swoim aucie wymienia olej jedni robią to częściej inni rzadziej jednak jest to czynność którą musimy wykonać w każdym aucie aby mogło nam ono służyć bezawaryjnie przez wiele lat. Korzystając z usług warsztatu samochodowego w celu wymiany oleju nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego jak to przebiega. Otóż w ostatnich latach ogromną popularnością cieszą się wysysarki do oleju. Możemy je spotkać chyba w większości warsztatów samochodowych chodź w dalszym ciągu są te mechanicy którzy sa zwolennikami tradycyjnej metody wymiany oleju, która polega na powolnym wylatywaniu oleju z samochodu umieszczonego na podnośniku bądź kanale.
Warsztaty samochodowe które posiadają wysysarkę do oleju mogą korzystać ze zlewarki z pompa ręczną bądź też z pompą elektryczną. Zarówno jedno jak i drugie urządzenie służy do wymiany oleju i działa tak samo jakbyśmy wprowadzili pojazd na kanał odkręcili korek wlewu a następnie czekali aż cały olej wycieknie.
Pompa ręczna a pompa elektryczna
W przypadku wysysarki z pompą ręczna olej trafia do dużej misy mieszczącej nawet 60 litrów, a zatem może ona zmieścić olej z kilku aut osobowych. W celu opróżnienia tej misy i oddania oleju do utylizacji należy ją opróżnić czyli odpompować olej z misy do innego zbiornika beczki lub innego naczynia. W przypadku urządzeń z pompa elektryczną sytuacja wygląda tak samo z tym, że różnica polega na tym ,że olej ze zbiornika usuwamy nie ręcznie a elektrycznie poprzez podłączenie urządzenia do zasilania.
Wszystkie wysysarki działają w oparciu o powietrze z kompresora, dostępne są również zlewarki olejowe które nie wymagają posiadania kompresora. Zlewarka działa w oparciu o siły fizyki olej samoczynnie ścieka do zbiornika, jednak by usunąć go z misy zlewowej należy użyć siły rąk, czynność ta trochę trwa dlatego tez możemy pokusić się na zlewarkę z pompą elektryczna która również nie wymaga od nas posiadania kompresora gdyż wystarczy jedynie zasilanie w energię eklektyczną .
Tego rodzaju urządzenia posiadają misę zlewową na wysokości 20 cm a zatem przy autach z niskim podwoziem może pojawić się problem z umieszczeniem ich pod podwoziem. W tym przypadku zaleca się zatem skorzystanie z tak zwanego bałwanka czy tez żaby które ułatwią nam podstawieni urządzenia pod pojazdem bez większych trudności oraz bez zajmowania kanału czy podnośnika co jest dużym ułatwieniem.