Co powinieneś wiedzieć o przekładni ślimakowej?

0
100

We współcześnie działających, czy nowo powstałych zakładach przemysłowych są obecne różnego rodzaju maszyny. W znacznym stopniu przyspieszają prace, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu były wykonywane w całości przez człowieka. Duża część urządzeń wyposażona jest w odpowiednio dobrane źródło napędu, bez którego realizacja określonych zadań byłaby praktycznie niemożliwa do wykonania. Powyższą funkcję zazwyczaj pełni silnik elektryczny, spalinowy albo hydrauliczny lub pneumatyczny. Wielkość, a także masa napędu nierzadko wymagają umieszczenia go w konkretnej odległości od podzespołów, bądź też konkretnych elementów. Najczęściej wynika to z ograniczeń, których głównym zadaniem jest zapewnienie optymalnego rozkładu masy, zmniejszenie poziomu wibracji, czy generowanego hałasu.

Czym jest przekładnia ślimakowa?

Jest to prosta przekładnia zębata o prostopadłych osiach, która jest jednak istotnym elementem układu napędowego urządzeń roboczych. Jej główne zadanie to przenoszenie mocy z wału czynnego na bierny. Ów zespół ma wpływ zarówno na zmianę momentu obrotowego, jak i liczbę obrotów. Do cech wyróżniających można zaliczyć płynność ruchu, niski poziom hałasu oraz samohamowność.

Z czego zbudowana jest przekładnia ślimakowa?

Paradoksalnie budowa przekładni ślimakowej nie jest skomplikowana. Składa się w zasadzie tylko z dwóch elementów ślimaka mającego postać gwintowanego wirnika śrubowego, a także ślimacznicy:

ślimacznica — odmiana koła zębatego o śrubowej linii zębów, które są pochylone pod odpowiednim kątem. Położenie to gwarantuje zwiększoną powierzchnię styku elementów, co z kolei przekłada się bezpośrednie zwiększenie wytrzymałości przekładni wraz z lepszym przekazywaniem napędu.

ślimak — wyposażony jest w specjalne zwoje. Przenoszenie mocy z jednego elementu na drugi jest możliwe, dzięki pracy wykonywanej przez zęby ślimacznicy i zwoje ślimaka, gdyż te zahaczają się o siebie.

Jakie są rodzaje przekładni ślimakowej?

Ten zespół układu napędowego można podzielić, biorąc pod uwagę kształt uzębienia na walcową (mająca zęby spiralne, pseudospiralne lub ewolwentowe) lub globoidalną (ślimacznice walcowe albo torusowe).

Przekładnia ślimakowa stanowi ważny wybór, dlatego trzeba zastanowić się, w jakich warunkach będzie pracować maszyna. Pomocny tutaj na pewno będzie wskaźnik klasy obciążenia. Klasa A to obciążenie jednostajne, B – umiarkowane obciążenie udarowe, a kategoria C to jest wysokie obciążenie udarowe.

Przekładnia ślimakowa to niezwykle istotny zespół elementów wchodzących w skład jednego z układów napędowych. Jego budowa jest niewiarygodnie prosta. Swoje zastosowanie znajduje w wielu zakładach przemysłowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here